onsdag 13. januar 2010

Surrealistisk start på året

Lillesøster hadde en stor og livsviktig operasjon på mandag, og det var tøft for et storesøster hjerte. Skulle gjerne ha tatt den for henne om jeg kunne! Det er grusomt å se noen grue seg så mye. Og tanker som "tenk om jeg dør".

:( :( :(

Første gang jeg har sett faren min gråte. Sitter igjen med mye inntrykk. Men selve operasjonen hadde ikke SÅ stor risiko involvert, det var heller det at den Måtte bli gjennomført før eller siden, ingen vei utenom, og operasjoner er fæle når man er 16 år! Heldigvis gikk alt bra, etter planen, og hun er allerede et langt stykke på bedringens vei! Kanskje aldri før har jeg vært så GLAD som nå...

Men ikke bare har det vært operasjonen, på samme kveld får jeg vite at eksamenskarakteren har kommet! Var helt utslitt etter en lang dag der jeg våknet kl 04:45, og sto opp kl 07:30, for å vente på at operasjonen som begynte kl 8 skulle bli ferdig, så det ble et lite sjokk at jeg plutselig måtte forholde meg til å bestå eller å stryke på eksamen på toppen av alt. Å stryke ville bety å lese på nytt det enormt store pensumet på Spesialpedagogikk, på 2500 sider; altså som å lese en roman på 400 sider per uke i et halvt år. 2500 sider og 30 studiepoeng, noe som er vanlig på universitetet på ET HELT ÅR, og ikke et halvt. I tillegg til å måtte ta to ekstra fag ved siden av. Det ville vært en katastrofe av betydning.

Denne dagen var sykt surrealistisk, og som en berg og dalbane.

Jeg besto!!! Gleden var overveldende, også med tanke på at lillesøster sin operasjon var vellykket og jeg allerede var lettet til tusen over det selvfølgelig. Forandret meg til en heliumsballong og reiste til himmels. Det var i hvertfall følelsen. Fikk til og med en C! Totalt uforventet kan man si. En av de beste og verste dagene i mitt liv.

:)

2 kommentarer:

martine sa...

Takk for det! :D Får satse på at det går bra, orker ikke tenke noe annet nå! ;) Vi har egentlig ikke noe definert pensum vi - så umulig å si noe sidetall.. hehe, vi har bare noen ganske diffuse læringsmål + anbefalt litteratur. I noen av fagene kan vi velge mellom 5-6 bøker (engelske/norske).. Så det er egentlig veldig opp til oss selv, om vi vil lese svære mursteiner, eller litt mindre bøker. Egentlig bra, for man kan styre det selv etter hvordan man lærer best - men alltid ett helvete i starten av året når vi må bestemme oss for hvilke bøker vi skal kjøpe og alle anbefaler forskjellige..

Vet ikke om vi har mer eller mindre å lese enn andre jeg, men nok er det i hvertfall! ;)


Gratulerer så utrolig mye med å bestå, må være vanvittig deilig når man er litt usikker! Så utrolig bra det gikk bra med operasjonen til søsteren din også! Går det ann å spørre hva slags operasjon hun har vært i gjennom?

Bakgårdskatten sa...

Okei, da vet jeg det! :) Hørtes absolutt ikke lett ut å velge litteratur blant så stort utvalg.

Tusen takk, ja det var fantastisk deilig :)

Søsteren min hadde en nakke operasjon på nevrokirurgisk på riksen. Hun var trang i partiet mellom nakke og hodeskalle, og det gir dårlig plass til ryggmargen. Det kan i verste fall stoppe tilførsel av friske hjerneceller. Hun har i tillegg skoliose, så nå er vi spente på om ryggraden vil rette seg etter at nakken nå er fikset på. Det kan ha vært trangheten i nakken som var årsaken til skoliosen, men det er umulig å si ennå. Ellers må hun opereres for skoliosen også, men nå er i hvertfall den viktigste operasjonen over :) Skoliose kan man jo leve med.